Rätt eller fel kandidater till Guldbollen ?

Igår fick vi besked om den trio som har chans till utmärkelsen världens bästa fotbollsspelare ; Lionel Messi , Andrés Iniesta och Xavi Hernandez , (reserverar mig för eventuella felstavningar).  3 Barcelonaspelare alltså, Nu ska jag försöka skriva det här lite objektivt,(jag gillar inte Barcelona för fem öre) .Om vi börjar med Messi så måste jag säga att han ska vara bland dem tre här , helt klart , är dock inget stort fan utav honom . Som många nog förstått är Cristiano Ronaldo min största idol och favoritspelare. Men man ska komma ihåg det faktum att trots att inte Messi hade ett alltför bra Vm så vann han ändå skytteligan i Champions och i inhemska ligan. Man kan dividera fram och tillbaka huruvida Forlan eller Milito borde återfinnas på listan men Messi är ju en bättre fotbollsspelare än dessa två och det tror jag alla är överens om. När det kommer till Iniesta så är det ju inte en spelare som alltid syns i mål/assist protokollet utan det är en spelare som har en förmåga att göra andra spelare bättre på något underligt sätt. Han avgör Vm-finalen , det största man kan göra som fotbollsspelare antar jag. Det är här Sneijder kommer in i bilden tycker jag . Sneijder var under fjolåret i mitt tycke navet i Inters anfallsspel och tillförde den dimension som krävdes för att lyckas i Europa , Inter vann Champions League dessutom, Sneijder tog dessutom Holland till en Vm Final. Han svarade själv för 5 fullträffar i sin släpande roll som anfallare . Som om det inte vore nog så vann Inter cupen och Serie A . Om inte det räcker för att ta sig in på topp tre , vad ska man då göra ? . Det är en fråga man diskutera fram och tillbaka väldigt länge. Xavi är helt klart Barcelonas bästa och viktigaste spelare om ni frågar mig . Det är Xavi som bestämmer tempo i passningsspelet, det är Xavi som slår de avgörande passningarna och kan skaffa sitt lag momentum snabbt i matcher genom kloka beslut på mittplan. Jag skulle vilja säga att om Xavi blir skadad det här året , så kommer Barcelona få betydligt mycket svårare att plocka hem ligabucklan.Xavis betydelse för laget som för tillfället är världens bästa, är alltså väldigt stor. Om Xavi ska vara topp tre ? , Självklart. Så om man ska sammanfatta detta lite kort så skulle jag själv plocka bort Iniesta och ersätta med Wesley Sneijder. Men det är hårfint, ska tilläggas. Nästa år hoppas jag naturligtvis Cristiano kan vinna det prestigefyllda priset igen , men det blir självklart mycket svårt. De andra kandidaterna till det här priset som kunde tänkas var väl Forlan och Milito , men jag tror att jag väljer att avhandla dessa spelare under rubriken "Strikers" eller något i den stilen vid ett senare tillfälle. Må bäste man vinna !

/Jens Eklund @ Tipsomat




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0